22/9/10

Πετάλι κι όχι...σπατάλη!

    Ποδήλατα στους δρόμους, στα πάρκα, στα πεζοδρόμια, στο κέντρο της πόλης, στα προάστια, ποδήλατα παντού! Ραγδαία αύξηση του αριθμού των ποδηλατών διαπιστώνεται μ’ ένα βλέμμα γύρω μας. Οι λάτρεις του δίτροχου έχουν φθάσει τους 8 χιλιάδες εγγεγραμμένους, δηλαδή «αυξήθηκαν δυο με τρεις χιλιάδες μέσα σε 1,5 χρόνο» όπως εξηγεί η γενική γραμματέας του συλλόγου «Οι Φίλοι του Ποδηλάτου», Λυδία Χατζηαλεξίου. Οι νέες εγγραφές προσανατολίζονται στις οργανωμένες βόλτες, στην άντληση πληροφοριών, ενώ αρκετές είναι κι οι αναρτήσεις που αφορούν την αγορά ή την πρώτη βόλτα με το καινούργιο όχημα.
    Η τάση χρήσης του δίτροχου μέσα στο αστικό περιβάλλον γίνεται αντιληπτή και στην αγορά όπου το ποδήλατο έχει αυξημένη ζήτηση. Παρά τη γενικότερη κρίση, φαίνεται πως η αγοραστική κίνηση με αντικείμενο το ποδήλατο βαίνει καλώς, αφού αρκετοί είναι αυτοί που προβαίνουν σε μια «επένδυση» όχι για μια βόλτα στην εξοχή, αλλά για μια «μεταφορά πιο οικονομική..».
    Όπως επιβεβαιώνουν και τα καταστήματα πώλησης ποδηλάτων, υπάρχει έντονη κινητικότητα στην αγορά του ποδηλάτου τα τελευταία δύο με τρία χρόνια και ιδιαίτερα το τελευταίο εξάμηνο λόγω της αύξησης της βενζίνης, της οικονομικής κρίσης κ.ά. Βέβαια ο κόσμος προτιμά οικονομικές λύσεις των 250 έως 400 ευρώ και ηλικίες άνω των 25 ετών με σκοπό τη μετακίνηση, δηλαδή να πάνε στη δουλειά μέχρι μια βόλτα.
    Οι «ορθοπεταλιές» ευνοήθηκαν όχι μόνο από την άνοδο της τιμής της βενζίνης, αλλά γιατί οι Αθηναίοι δεν αντέχουν πια το αδιαχώρητο στους δρόμους. Με το ποδήλατο σε 15 λεπτά μπορείς να είσαι στο κέντρο,δεν έχεις πρόβλημα αναζήτησης κάποιου πάρκινγκ. Η αυτονομία που παρέχει το ποδήλατο είναι το μεγαλύτερο πλεονέκτημα. Είναι σαν να έχεις γρήγορα πόδια!
    Στη διάδοση του ποδηλάτου συνέβαλε και το δίκτυο ποδηλατοδρόμων που αναπτύσσεται σταδιακά στην Αθήνα και σε όλη την Ελλάδα, αν και κάποιοι δεν τους σέβονται. Το δίκτυο που αρχίζει από το Παλαιό Ψυχικό και καταλήγει στην Εκάλη αποτελεί ένα από πιο ολοκληρωμένα, περιλαμβάνοντας και πεζοδρόμους. Εκτιμάται ότι το δίκτυο στα Βριλήσσια είναι από τα αρτιότερα, αλλά διακόπτεται στα Μελίσσια γιατί δεν εγκρίθηκε η δημιουργία τους από τον Δημοτικό Συμβούλιο. Ήδη έχει γίνει μελέτη για τη σύνδεση του Φαλήρου με την Κηφισιά κατά μήκος της γραμμής του ΗΣΑΠ, ενώ αναμένεται και η χρηματοδότηση για τη μελέτη από το Φάληρο προς τη Γλυφάδα.
    Οι ομάδες των ποδηλατών ήδη εισηγήθηκαν στο Συμβούλιο για την Οδική Ασφάλεια του υπουργείου Μεταφορών να ενταχθεί το ποδήλατο στα θέματα οδικής ασφάλειας στα σχολεία, ως κατεξοχήν όχημα των παιδιών. Σύμφωνα με τους ποδηλάτες, στο εξωτερικό οι μαθητές ενημερώνονται για τη σωστή χρήση ακόμη και με τεχνικά σεμινάρια, ενώ το θέμα του ποδηλάτου έχει αποτελέσει και πηγή εικαστικής δημιουργίας. Στη χώρα μας,μεμονωμένα κάποια σχολεία αφιερώνουν ώρες στο ποδήλατο ,στο πλαίσιο της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης αλλά αποτελούν σταγόνα στο ωκεανό.
    Οι κίνδυνοι,όμως, στον δρόμο δεν κάνουν διάκριση για τους ποδηλάτες, γι’ αυτό πακέτο ασφάλειας αστικής ευθύνης και για ποδήλατα παρέχει ασφαλιστική εταιρεία κατά αποκλειστικότητα εδώ και τέσσερα χρόνια. Η δημιουργία του πακέτου ασφάλισης ευθύνεται στις ανάγκες των ποδηλατών και αφορά τις σωματικές βλάβες και τις υλικές ζημιές που μπορεί να προκαλέσει ένα ποδήλατο, π.χ. να σπάσει τον καθρέφτη ενός ποδηλάτου. Η ασφάλιση συνιστά σημαντικό βήμα για την αποδοχή του ποδηλάτου ως μέσου μεταφοράς και το κόστος κυμαίνεται για τα τρία πακέτα από 14 έως 22 ευρώ τον χρόνο. Λόγω της μη ευρύτητας του προϊόντος, όμως, δεν καλύπτεται η περίπτωση κλοπής. Αξίζει να σημειωθεί ότι προσοχή συνιστούν οι ομάδες των ποδηλατών στα κρούσματα κλοπών των αγαπημένων δίτροχων και συνιστούν τη χρήση κλειδαριών με πέταλα. Στο διαδίκτυο οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να βρουν ασφαλείς τρόπους κλειδώματος, συμβουλές για οδήγηση υπό βροχή κ.ά. Για παράδειγμα, απαραίτητα κρίνονται τα φώτα τη νύχτα, ώστε να γίνεται αντιληπτός ο ποδηλάτης από τα υπόλοιπα οχήματα, ενώ θα διευκολύνεται και η ορατότητα του ποδηλάτη.
    Όσον αφορά τις πόλεις της Ελλάδας που ήδη δείχνουν ευαισθητοποίηση στο θέμα των ποδηλατών,αξίζει να ανεφέρουμε κάποια παραδείγματα,όπως τη Θεσσαλονίκη,όπου καθημερινά ολοένα και περισσότεροι πολίτες αφήνουν τα αυτοκίνητά τους και τα μέσα μαζικής μεταφοράς και επιλέγουν συνειδητά για τη μετακίνησή τους το ποδήλατο. Στην προσπάθεια προώθησης του δίτροχου, τα φώτα της δημοσιότητας έχουν στραφεί στην πόλη εξαιτίας δύο γυμνών ποδηλατοπορειών παρουσία Αστυνομίας όπου σημειώθηκαν και συλλήψεις.
    Στην Καρδίτσα,πέρα από το γεγονός ότι το ποδήλατο έχει γίνει τρόπος ζωής ,ο Δήμος χορηγεί σε κάθε επισκέπτη για τις δουλειές του στο κέντρο της πόλης ένα δημοτικό ποδήλατο με την προϋπόθεση ότι θα αφήσει το αυτοκίνητό του σ' έναν από τους δημοτικούς υπαίθριους χώρους στάθμευσης!
    Τέλος,παράδειγμα προς μίμηση έχει καταστεί η Κως, αφού οι πλατείες και οι δρόμοι του σφύζουν από δίτροχα. Το δίκτυο ποδηλατόδρομων διευκολύνει όχι μόνο τους ντόπιους αλλά και τους τουρίστες στις μετακινήσεις τους.
 
Ευχαριστώ το adesmeytos.gr για τις χρήσιμες πληροφορίες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου